top of page

Ceny divadelní kritiky za rok 2022

V anketě odborného časopisu Svět a divadlo hlasovalo prostou a přímou volbou 84 dotázaných

kritiků. Ceny, jejichž výtvarnou podobu navrhla designérka Marie Štumpfová, obdrželi umělci

v osmi kategoriích. Prim hrály pražské činoherní inscenace.

Vítěznou Inscenací minulého roku se stal Konec rudého člověka. Knihu nobelistky Světlany Alexijevičové se stejným podtitulem upravil pro scénické provedení Daniel Majling. Jevištní realizací textu se v Divadle v Dlouhé poprvé představil režisér Michal Vajdička.

 

V kategorii Mužský herecký výkon se o Cenu podělili Jan Vondráček za roli sovětského armádního vysloužilce, připraveného se znovu chopit kormidla, Majora Alexejeva v Konci rudého člověka a Ivan Trojan coby padesátník David snící o švédské trojce v Zelenkově nastudování vlastní hry Fifty.

 

Petr Zelenka se svou tragikomedií Fifty napsanou po vzoru tří předchozích úspěšných titulů (Příběhy obyčejného šílenství, Teremin, Elegance molekuly) opět pro Dejvické divadlo s přehledem ovládl kategorii Poprvé uvedená česká hra. I díky ní právě Dejvické divadlo obdrželo titul Divadlo roku. 

 

Talentem roku se staly rovnou dvě herečky – Anežka Šťastná a Zdislava Začalová.

 

Mezinárodní festival DIVADLO, který loni v Plzni oslavil své třicáté výročí, poskytl obci divadelních kritiků podnět k Největšímu zážitku ze zahraničního divadla. V této neoceňované kategorii nejlépe uspěla novodobá parafráze Romea a Julie Shaxpearova myčka na ulici Kertész v režii maďarského divadelního provokatéra Viktora Bodóa v podání budapešťského Örkeny István Színház.

Ceny_400.jpg
  • Facebook
  • LinkedIn
bottom of page